Γιατί οδηγούμε στη δεξιά πλευρά του δρόμου;

Όσες φορές και αν επισκεφτούμε μία χώρα όπως η Αγγλία, πάντα μας φαίνεται περίεργη η οδήγηση στην αριστερή πλευρά του δρόμου. Η Eλλάδα ανήκει στο 75% των χωρών που οδηγούν στην δεξιά.

 

Βέβαια, υπάρχουν μεγάλες διαφορές στον τόπο που οι χώρες «κάνουν» τα πράγματα. Το μετρικό σύστημα είναι από τις μεγαλύτερες – η Αμερική είναι ουσιαστικά η μόνη που συνεχίζει να χρησιμοποιεί πόδια και ίντσες. Το συνάλλαγμα και φυσικά η γλώσσα και τα ήθη και έθιμα είναι κάποιες επίσης σημαντικές διαφορές.

Όλα αυτά, όμως, πηγαίνουν εκατοντάδες χρόνια πίσω ενώ τα αυτοκίνητα έκαναν την εμφάνισή τους μόλις τον 20ο αιώνα.

 

Επομένως, γιατί δε βρέθηκε ένα κοινό σύστημα  οδήγησης;  Μάλλον είναι δυσκολότερο από οτι νομίζουμε!

 

Σε αντίθεση με  τη «σχετικά» νέα εφεύρεση του αυτοκινήτου, η πλευρά του δρόμου στην οποία οδηγούμε έχει ιστορία αιώνων.

O μεγαλύτερος παράγοντας επιλογής της πλευράς του δρόμου υπήρξε το γεγονός οτι οι περισσότεροι άνθρωποι είναι δεξιόχειρες.

Οι αρχαίοι Ρωμαίοι οδηγούσαν άρματα και κρατούσαν τα ηνία με το δεξί χέρι και το μαστίγιο με το αριστερό. Με αυτόν τον τρόπο υπήρχε μικρότερος κίνδυνος να χτυπήσουν κατά λάθος κάποιο περαστικό άρμα ή άμαξα.

Εάν, όμως, κάποιος ήθελε να πολεμήσει πάνω σε άλογο, θα μπορούσε να επιτεθεί σε κάποιον περαστικό αντίπαλο από τα δεξιά με το δυνατό του χέρι.

 

Για αιώνες, η οδήγηση από τη μία μεριά του δρόμου ήταν απλά μία συνήθεια. Δεν υπήρχαν τόσοι πολλοί ταξιδιώτες, οι δρόμοι δεν ήταν στρωμένοι, ούτε είχαν  ειδική σήμανση για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, άρα δεν είχε και μεγάλη σημασία. Καθώς, όμως, όλο και περισσότερος κόσμος άρχιζε να οδηγεί, χρειαζόταν να θεσπιστούν κανόνες.

Μεγάλη επιρροή σε αυτό το αρχικό στάδιο, άσκησε ο HenryFord, ο οποίος σχεδίασε το ModelT με τον οδηγό να κάθεται στα αριστερά. Αυτό σήμαινε οτι τα αυτοκίνητα έπρεπε να κινούνται στη δεξιά πλευρά του δρόμου ώστε οι επιβάτες να μπορούν να αποβιβάζονται στο πεζοδρόμιο.

 

Οδήγηση στα αριστερά σημαίνει οτι κάθομαι στα δεξιά

Πολλές χώρες ακολούθησαν…

Καναδάς, Ιταλία και Ισπανία άλλαξαν σε οδήγηση στα δεξιά της δεκαετία του 1920.

Το μεγαλύτερο μέρος της Ανατολικής Ευρώπης άλλαξε τη δεκαετία του 1930. Η Σκανδιναβία στα μέσα του 1960.

Τα πράγματα ήταν ακόμα πιο ενδιαφέροντα για τις αποκιακές χώρες, κυρίως της Αφρικής. Οι Γάλλοι οδηγούσαν πάντα στα δεξιά και οι Άγγλοι πάντα στα αριστερά  οπότε και οι αποικίες τους έπραξαν αντιστοίχως. Όταν όμως αυτές οι αποικίες ανεξαρτητοποιήθηκαν, πολλοί θέλησαν να συγχρονισθούν με τους γείτονές τους ώστε να διευκολύνουν τη μετακίνηση.

Αυτή τη στιγμή, οι περισσότερες χώρες της Αφρικής οδηγούν στη δεξιά πλευρά.

 

Σουηδία 1967 – Μετάβαση από τα αριστερά στα δεξιά

 

Επομένως γιατί 50 περίπου χώρες συνεχίζουν να οδηγούν στα αριστερά?

Η γρήγορη απάντηση είναι το πείσμα, το οποίο έιναι κατά κάποιο τρόπο και ο λόγος που η Αμερική συνεχίζει να χρησιμοποιεί ίντσες.

Ο πιο βαθύς όμως λόγος είναι η δυναμική αυτής της αλλαγής. Πόλεις όπως το Λονδίνο, έχουν σχεδιαστεί για οδήγηση στα αριστερά και η μετάβαση κάθε αλλο παρά απλή είναι. Είναι ένα ζήτημα πολύπλοκο που απαιτεί μεγάλη χρηματική δαπάνη και γίνεται όλο και δυσκολότερο όσο με τον καιρό, πληθαίνουν τα οχήματα στους δρόμους της.

 

 

Η οδήγηση στην αντίθετη πλευρά του δρόμου δεν είναι τόσο εξουθενωτική όσο θα περιμέναμε  καθώς μετά από λίγη ώρα το μυαλό αρχίζει να προσαρμόζεται. Το πιο συναρπαστικό είναι η αλλαγή στο πέρασμα των συνόρων όπου οι οδηγοί πρέπει αυτόματα να αλλάξουν μεριά οδήγησης.

π.χ  οι Βρετανοί οδηγοί που διασχίζουν το κανάλι της Μάγχης πρέπει να «αλλάξουν» πλευρά όταν φτάσουν στην Γαλλία. Το ίδιο ισχύει μεταξύ Κίνας και Πακιστάν και Κίνας με Hong Kong.

Θέλεις να δεις ποιες χώρες οδηγούν αριστερά και ποιες δεξιά? Αναλυτικός χάρτης εδώ

 

 

Γιατί οδηγούμε στη δεξιά πλευρά του δρόμου;