Τι ελαστικά «φοράνε» τα αεροπλάνα; Κάθε πότε τα αλλάζουν;

Όλοι μας έχουμε ταξιδέψει έστω μια φορά στη ζωή μας με αεροπλάνο. Τουλάχιστον οι περισσότεροι. Είτε ο προορισμός μας είναι η Θεσσαλονίκη, είτε το Γιοχάνεσμπουργκ η μηχανική που χρησιμοποιείτε στα αεροπλάνα είναι η ίδια.

 

Οι έλεγχοι είναι εντατικοί, η ασφάλεια υπέρ αυστηρή και το περιθώριο λάθους απειροελάχιστο. Και ενώ όλοι μας ανησυχούμε αν ο captain θα μας πάει smooth στον προορισμό μας κανείς δεν σκέφτεται μια μικρή λεπτομέρεια. Πώς γίνετε ένα μεταφορικό μέσο που ζυγίζει περίπου 83 τόνους (airbus A320) και προσεγγίζει το έδαφος με 240 – 320 χλμ να προσγειώνεται τόσο ομαλά. Η απάντηση βρίσκετε στα ελαστικά! Στα  114 εκατοστά του λάστιχου στο αεροπλάνο που απορροφάει τους κραδασμούς, τη τριβή και την πίεση φρενάροντάς το.

Τι λάστιχα χρησιμοποιούν όμως τα αεροπλάνα; Έχουν καμία σχέση με τα συμβατικά λάστιχα στα αυτοκίνητα μας; 

 

Πρώτα απ’όλα,  τα λάστιχα στα αεροπλάνα δεν είναι φτιαγμένα από απλό καουτσούκ. Το υλικό που χρησιμοποιείται για την κατασκευή τους είναι ένα κράμα από συνθετικό καουτσούκ το οποίο έχει αναμειχθεί με αλουμίνιο, ατσάλι και υφάσματα από νάιλον. Αυτό τους δίνει την ικανότητα να είναι πιο ανθεκτικά και να αντέχουν τη πίεση να φουσκωθούν 2 φορές περισσότερο από τα λάστιχα στα φορτηγά οχήματα και 6 φορές περισσότερο από τα συμβατικά λάστιχα των αυτοκινήτων.

 

Η λογική πίσω από αυτό είναι ότι όσο πιο φουσκωμένο είναι ένα λάστιχο τόσο πιο σταθερό είναι και παράλληλα δυνατό ώστε να αντέξει το βάρος του αεροπλάνου. Άλλη μια σημαντική λεπτομέρεια είναι ότι τα λάστιχα των αεροπλάνων δεν φουσκώνουν με κανονικό αέρα αλλά με Άζωτο το οποίο μπορεί να αντέξει στις υψηλές θερμοκρασίες που δημιουργούνται αλλά και στις μεγάλες αλλαγές στην πίεση του αέρα.

 

Κατά τη διαδικασία δημιουργίας ενός νέου ελαστικού οι τεχνικοί τεστάρουν τις αντοχές του σε οριακές συνθήκες υψηλής ταχύτητας και βάρους. Επίσης τα συγκεκριμένα λάστιχα έχουν διαφορετικό «design» από αυτά των αυτοκινήτων καθώς είναι διαφορετική η χρήση που γίνεται. Είναι άλλο να θες το ελαστικό ικανό να διαχειριστεί ελιγμούς σε οδόστρωμα και άλλο να μπορεί να απορροφήσει τις τριβές στην απογείωση και την προσγείωση.

 

Τι διάρκεια ζωής έχει ένα ελαστικό στα αεροπλάνα;

 

Ένα συμβατικό αεροπλάνο χρησιμοποιεί από 10 μέχρι 20 λάστιχα ανάλογα το μέγεθός του. Κάθε 500 χρήσεις τα λάστιχα χρειάζονται συντήρηση στην οποία μπορούν να εκτεθούν μέχρι και 7 φορές. Μετά από αυτό χρειάζονται αντικατάσταση. Αυτό όσον αφορά τα πίσω λάστιχα καθώς τα μπροστινά λάστιχα έχουν μικρότερη διάρκεια ζωής.

 

Πώς αλλάζουν όμως τα λάστιχα στα αεροπλάνα;

Αρκεί ένα γρύλος και υπομονή; Περίπου. Υπολογίζεται ότι για την αντικατάσταση ενός ελαστικού απαιτούνται δυο μηχανικοί και περίπου μιας ώρας δουλειά. Το λάστιχο μπορεί να σηκωθεί μόλις 5 εκατοστά από το έδαφος. Οι μηχανικοί αφαιρούν το καπάκι ασφαλείας, ξελασκάρουν τα μπουλόνια και παράλληλα αποσυμπιέζουν το ελαστικό από τα 200 psi στα 30 psi για να μειωθεί ο κίνδυνος το ελαστικό να «σκάσει» κατά τη μεταφορά του. Με έναν ειδικό γρύλο αφαιρούν το λάστιχο από τον άξονα. Γρασάρουν τον άξονα και στη συνέχεια τοποθετούν με την ίδια ακριβός διαδικασία το νέο λάστιχο.

Πώς αξιοποιούν όμως ένα λάστιχό του οποίου έχει ολοκληρωθεί ο κύκλος ζωή του;

Συνήθως τα λάστιχα ανακυκλώνονται είτε σε υλικά από καουτσούκ για χρήση σε παιδικές χαρές είτε σε λάστιχα άλλης χρήσης όπως αυτής στα γεωργικά μηχανήματα.

 

Πώς ασφαλίζονται τα αεροπλάνα;

Σίγουρα όχι μέσω πλατφόρμας πολυτιμολόγησης αν και θα ήταν καλή ιδέα!

Τι ελαστικά «φοράνε» τα αεροπλάνα; Κάθε πότε τα αλλάζουν;