112: ο πιο σημαντικός αριθμός σε ώρα ανάγκης

Τον Σεπτέμβριο του 2016 ένα οκτάχρονο αγόρι στην Αυστρία τηλεφώνησε στο 112, δηλώνοντας ότι ο πατέρας του βρίσκεται αναίσθητος στο πάτωμα και δεν αντιδρά.

 

 

Βρισκόταν σε πανικό, δεν θυμόταν τη διεύθυνση και το νούμερο του τηλεφώνου της οικίας για να τον εντοπίσουν οι αρχές. Εντοπίστηκε όμως μέσω του 112.

Ιστορίες σαν και αυτή καταγράφονται καθημερινά σε όλη την ΕΕ.

 

Το 2018 στις χώρες μέλη της ΕΕ, έγιναν 140 εκατ. κλήσεις που αποτελούσαν το 50% των κλήσεων έκτακτης ανάγκης στην ΕΕΠολλές ζωές σώθηκαν. 

 

Στην Ελλάδα το 2018, το «112» δέχθηκε 1.695.202 κλήσεις από Έλληνες πολίτες και αλλοδαπούς που βρίσκονται στη χώρα μας, ενώ πραγματοποιήθηκαν εντοπισμοί καλούντων σε 280 περιπτώσεις. Από το σύνολο των κλήσεων, 73.114 προωθήθηκαν σε φορείς έκτακτης ανάγκης.

 

Πώς λειτουργεί στην Ελλάδα

Το 112 είναι ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης που λειτουργεί στην Ελλάδα από το 1999. Σήμερα ο μέσος χρόνος απάντησης είναι 9 δευτερόλεπτα και σύμφωνα με έρευνα της ΕΕ μόλις το 14% των Ελλήνων γνωρίζουν ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν το νούμερο 112 παντού στην Ευρώπη.

Ο αριθμός λειτουργεί σε όλα τα κράτη της ΕΕ, την Ελβετία και την Νότιο Αφρική. Στο κέντρο που υπάρχει στην Ελλάδα υπάρχουν χειριστές που μιλούν ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά.

 

  • Το 112 λειτουργεί όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα και συνδέει τον καλούντα, ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης που αυτός αναφέρει με την Αστυνομία, το Πυροσβεστικό Σώμα, το ΕΚΑΒ, το Λιμενικό Σώμα, την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 και την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα εξαφανισμένα παιδιά.
  • Η κλήση δεν χρεώνεται και μπορεί να γίνει ακόμα και από κινητό χωρίς SIM ή τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα. 
  • Σημαντικό χαρακτηριστικό του εν λόγω συστήματος είναι πως μπορεί να εντοπίσει τη θέση του καλούντος σε περιπτώσεις που κάποιος είναι τραυματίας και δεν μπορεί να μιλήσει ή στην περίπτωση που δεν γνωρίζει πού βρίσκεται.

 

 

Θλιβερή πρωτιά

 

Αν και για το 2018 η χώρα μας δεν έχει δώσει στοιχεία, ωστόσο από τα στοιχεία των προηγούμενων ετών φαίνεται ότι περίπου το 95% των κλήσεων στο 112 είναι ψευδείς.

 

Με βάση την έκθεση “Implementation of the European emergency number 112”  τα ποσοστά ψεύτικων κλήσεων ποικίλουν σε μεγάλο βαθμό από κράτος σε κράτος. 

Το πιο χαμηλό ποσοστό το έχει η Κύπρος (8%) και το πιο υψηλό η Ελλάδα (95,5%).

Τα ποσοστά στα άλλα κράτη διαμορφώνονται ως εξής: Βέλγιο(32%), Βουλγαρία (29%), Κροατία (38%), Τσεχία (70%), Φιλανδία (19%), Γαλλία (16%), Γερμανία (27%), Ουγγαρία (36,9%), Ιρλανδία (45,9%), Ιταλία (51%), Λετονία (26%), Λιθουανία (60%), Λουξεμβούργο (74,68%), Μάλτα (22,12%), Ολλανδία (38%), Πολωνία (45,8%), Πορτογαλία (65,67%), Ρουμανία (56,49%), Ισπανία (22%), Σουηδία (28,4%) Ηνωμένο Βασίλειο (34,9%).

 

 

Τα «κενά» που πρέπει να καλυφθούν

 

Το 112 είναι ένα σύστημα έκτακτης ανάγκης αμφίδρομο.

Προβλέπει τόσο την επικοινωνία του πολίτη με τις αρχές όσο και το ανάποδο, δηλαδή την ενημέρωση μαζικά των πολιτών και των επισκεπτών στην Ελλάδα για έναν επικείμενο κίνδυνο.

Το κενό είναι μέχρι στιγμής στο 2o σκέλος, καθώς ο μηχανισμός μαζικής ενημέρωσης των Ελλήνων και των ξένων σε τέτοιες περιπτώσεις δεν ενεργοποιήθηκε ούτε στη φονική φωτιά της 23ης Ιουλίου του 2018 στο Μάτι ούτε στον υδροστρόβιλο που χτύπησε τον Ιούλιο του 2019 τη Χαλκιδική.

 

Και αυτό καταγράφεται σαν κενό και στην έκθεση της ΕΕ για την εφαρμογή του 112 και ταυτόχρονα επισημαίνεται ότι ενώ σε πολλές χώρες εντοπίζεται η θέση του καλούντος μέσα σε 10 δευτερόλεπτα στην Ελλάδα, χρειάζονται 261 δευτερόλεπτα, ενώ μέσω roaming δεν είναι δυνατή η πρόσβαση στο 112 και η εύρεση της τοποθεσίας του καλούντος σε κάποιες περιπτώσεις.

 

Στη χώρα μας, ο μηχανισμός μαζικής ενημέρωσης των πολιτών αναμένεται ότι θα είναι σε πλήρη λειτουργία μέσα στο 2019. Στην παρούσα φάση δοκιμάζεται μία υπηρεσία αποστολής συμβατικών SMS σε τηλέφωνα με βάση τη γεωγραφική τους θέση.

 

 

112: ο πιο σημαντικός αριθμός σε ώρα ανάγκης