Πώς επηρεάζει ο covid-19 το loss ratio των ασφαλιστικών

Η σημαντική μείωση που καταγράφηκε στο δείκτη ζημιών (loss ratio) των ασφαλιστικών εταιρειών στον κλάδο αυτοκινήτου τους δύο τελευταίους μήνες αναμένεται να επηρεάσει συνολικά το 2020, ενώ πτωτική είναι η τάση και στον κλάδο της υγείας.

 

Αιτία φυσικά είναι ο κορονοϊός και ειδικότερα τα περιοριστικά μέτρα που εφαρμόστηκαν για να σταματήσει η εξάπλωσή τους, ορισμένα από τα οποία ίσως ήρθαν για να μείνουν, τη στιγμή που δεν αποκλείεται και δεύτερο κύμα της επιδημίας μετά το φθινόπωρο.

 

Τι είναι όμως ο δείκτης ζημιών και γιατί μας ενδιαφέρει;

 

Το loss ratio αφορά στη σχέση μεταξύ αποζημιώσεων και ασφαλίστρων, είναι με άλλα λόγια το κόστος των αποζημιώσεων και πιθανή μείωσή του θα έχει αντίκτυπο στις τιμές των ασφαλίστρων. Επομένως, αν αναμένεται ότι το Loss ratio θα παραμείνει χαμηλό το 2020 λόγω του covid-19 τότε θα πρέπει να περιμένουμε τουλάχιστον ότι τα ασφάλιστρα δεν θα αυξηθούν (και αυτό γιατί έχουν μειωθεί πολύ).

 

Αυτό που συνέβη τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο είναι ότι το loss ratio υποχώρησε κατά κύριο λόγο εξαιτίας της απαγόρευσης της κυκλοφορίας. Είναι σαφές ότι το lockdown είχε τεράστιο αντίκτυπο καθώς στους δρόμους κυκλοφορούσαν πολύ λιγότερα οχήματα, με χαρακτηριστικές τις φωτογραφίες που κάνουν το γύρο του διαδικτύου με εντελώς άδειους τους πιο πολυσύχναστους δρόμους της πρωτεύουσας. Λιγότερα έως καθόλου αυτοκίνητα συνεπάγονται και λιγότερα ατυχήματα ή/και ζημιές.

 

Και ενώ έχει ήδη καταγραφεί μαζική επανεμφάνιση των οχημάτων στους ελληνικούς δρόμους και η κίνηση αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο το επόμενο διάστημα λόγω του καλοκαιριού, των μετακινήσεων ανά την Ελλάδα και της διστακτικότητας που δείχνουν οι πολίτες στη χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς, κανείς δεν γνωρίζει πως θα εξελιχθεί η συμπεριφορά των πολιτών ούτε την εξέλιξη της επιδημίας.

 

Όπως και να’ χει, η φετινή χρονιά δεν θα θυμίζει σε τίποτα τις προηγούμενες και η λογική λέει ότι το 2020 θα είναι έτος με αισθητά μειωμένο loss ratio για τις ασφαλιστικές, εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων που εφαρμόστηκαν για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης του COVID-19.

 

Αν εξετάσουμε το πως κινήθηκε ο δείκτης ζημιών από το 2010 μέχρι σήμερα προκύπτει ότι υπάρχει σαφής μείωση του κόστους των αποζημιώσεων από το επίπεδο του 75% το 2010 κοντά στο 43% το 2018.

 

Οι παράγοντες που έπαιξαν ρόλο στη μείωση της σφοδρότητας και της συχνότητας των ατυχημάτων είναι βασικά η μείωση της κυκλοφορίας στα χρόνια της κρίσης, η βελτίωση του οδικού δικτύου και η τεχνολογική εξέλιξη των οχημάτων. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος, ο δείκτης ζημιών διαμορφώθηκε στο 43,33% στον κλάδο αυτοκινήτου το 2018, αυξημένος έναντι του 2017.

 

Μείωση του loss ratio αναμένεται και στον κλάδο της Υγείας, κυρίως για τους εξής λόγους:

 

1.Οι επισκέψεις στα ιδιωτικά νοσοκομεία μειώθηκαν αισθητά καθώς οι πολίτες αποφεύγουν την επαφή με τα νοσοκομεία. Τους τελευταίους μήνες μόνο πολύ σοβαρά περιστατικά αντιμετωπίστηκαν και η τάση αυτή αναμένεται να αποκλιμακωθεί πολύ σταδιακά. Μειώθηκε η κίνηση, δηλαδή, όπως και στα αυτοκίνητα, και κατ’ επέκταση μειώθηκαν και οι αποζημιώσεις.

 

2.Υπήρξε καλύτερη διαχείριση και έλεγχος με τον κλάδο της υγείας να βρίσκεται στο επίκεντρο, ενώ όσοι έπρεπε να νοσηλευτούν για τον κορονοϊό απευθύνονταν σε δημόσια νοσοκομεία.

Πώς επηρεάζει ο covid-19 το loss ratio των ασφαλιστικών